De afvalstoffenheffing wordt als bestemmingsheffing aangemerkt, omdat de opbrengst niet naar de algemene middelen vloeit. De heffing dient ter dekking van de kosten van afvalinzameling en afvalverwerking bij particuliere huishoudens. Het uitgangspunt is dat deze kosten, inclusief de kosten van kwijtscheldingen, volledig gedekt worden uit de opbrengst van de afvalstoffenheffing.
Er wordt gedifferentieerd naar drie categorieën, namelijk eenpersoonshuishoudens, tweepersoonshuishoudens en huishoudens van drie personen of meer. Hiermee wordt invulling gegeven aan het principe ‘de vervuiler betaalt’.
De reinigingsrechten worden geheven voor het aanbieden van bedrijfsafval op basis van de Gemeentewet. Alleen wie gebruik maakt van deze dienst is belastingplichtig.
De gemeente Weert kent beide heffingen. De opbrengsten uit deze twee heffingen mogen samen niet hoger zijn dan de kosten van de afvalinzameling en -verwerking.
Omdat er voor 2020 sprake is van nagenoeg volledige kostendekkendheid worden de tarieven niet verhoogd.
Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing 2020 | ||
Omschrijving | Bedrag | Percentage |
Kosten taakveld 7.3 incl. (omslag)rente | 4.321 | |
Kosten straatreiniging | ||
Kwijtschelding afvalstoffenheffing | 313 | |
Inkomsten taakveld 7.3 excl. heffingen | -935 | |
Netto kosten taakveld 7.3 | 3.699 | |
Toe te rekenen kosten | ||
Overhead incl. (omslag)rente | 338 | |
BTW | 726 | |
Totale kosten | 4.763 | |
Opbrengst heffingen | -4.761 | |
Dekking | 99,96% |